Miksi muutos on niin vaikeaa?

Teemme lukuisia itsemme kehittämistä tai toimintatapojemme muuttamista koskevia päätöksiä, mutta vain yhdessä tapauksessa seitsemässä onnistumme. Miksi näiden henkilökohtaisten tavoitteiden saavuttaminen on niin vaikeaa?  Miksi epäonnistumme niin helposti meille merkityksellisten asioiden muuttamisessa, vaikka tiedämme niiden hyödyn ja tärkeyden?

Robert Kegan ja Lisa Laskow Lahey raottavat tätä mysteeriä kirjassaan Immunity to Change (2009). Tämä kirja toi minulle uuden ja mielenkiintoisen näkökulman muutokseen ja auttoi ymmärtämään muutoksen vaikeutta sisäisen immuunisysteemin toiminnan kautta. Meissä jokaisessa toimii meille näkymätön voima, sisäinen immuunisysteemi, joka pyrkii suojelemaan meitä psyykkisiltä vaaroilta, peloilta, huolilta ja stressiltä samaan tapaan kuin fysiologinen immuunijärjestelmä toimii kehoamme uhkaavia viruksia ja bakteereita kohtaan. Valitettavasti tämä immuunisysteemi toimii myös meitä vastaan estämällä meitä tekemästä positiivisia muutoksia elämässämme. Siksi on tärkeää, että tulemme tietoiseksi ja ymmärrämme omaa immuunisysteemiämme ja vapautamme energiaa kehittymiselle ja muutoksille.

Kegan ja Lahey tarjoavat menetelmän, jolla pystymme ymmärtämään omaa immuunisysteemiämme paremmin ja ottamaan askeleita siihen suuntaan, että muutos on helpompaa. Tässä prosessissa on 4 vaihetta.

  1. Määrittele itsellesi tärkeä kehitystavoite, joka hyödyttää sinua, työtäsi, toimintaa työkavereidesi kanssa tai perhettäsi. Tavoitteesi voisi olla esimerkiksi, että haluat delegoida enemmän. Tässä onnistuminen toisi sinulle lisää aikaa keskittyä tärkeimpiin asioihin ja aikaa jäisi enemmän myös perheelle. Tämä tavoite kuulostaa todella toteuttamisen arvoiselta.
  2. Listaa seuraavaksi asioita, joita sen sijaan teet tai jätät tekemättä ja jotka toimivat tavoitettasi vastaan. Sen sijaan, että delegoit tehtäviä ja vastuita muille, päädytkin tekemään asiat itse ja et näin anna mahdollisuuksia muille saada mielenkiintoisia uusia tehtäviä tai tilaisuuttaa auttaa sinua.
  3. Seuraavaksi pohdi ja listaa pelkoja, tunteita ja huolenaiheita, joita mahdollisesti kohtaat, jos teet päivänvastoin kuin luettelit kohdassa 2. Mitä epämieluisaa, ikävää tai pelottavaa tuntisit tai kohtaisit?  Delegointiesimerkkisi mukaisesti tällaisia ajatuksia voisivat olla esimerkiksi, että jos delegoit, et enää tunne itseäsi tarpeelliseksi, ihmiset saattaisivat pitää sinua tehottomana tai menettäisit kontrollin asioihin. Näiden pohdintojen pitäisi jo paljastaa immuunisysteemisi toimintaa. Suojelemme itseämme niin monin nerokkain keinoin pelottavilta ja huolestuttavilta asioilta. Näkymätön ja sisäinen sinulle tärkeä asia voisi siis olla, että et halua vaikuttaa tehottomalta tai tuntea olevasi tarpeeton työyhteisössäsi
  4. Kun tulet tietoiseksi omista sisäisistä sinulle tärkeistä asioista ja uskomuksista, joita yrität suojella, mutta jotka valitettavasti toimivat tietoisesti haluamaasi muutosta vastaan, voit alkaa kyseenalaistamaan niitä. Tuomalla nämä uskomukset päivän valoon, voit tarkastella niitä ja pohtia, ovatko ne totta vai valhetta. Voit työstää ja jopa testata uskomuksiasi työssäsi. Delegoi jokin tärkeä tehtävä jollekin tiimisi jäsenelle ja katso mitä tapahtuu. Pitävätkö ihmiset sinua tarpeettomana tai tehottomana, menetitkö oikeasti kontrollin?

 

Eija Potinkara