The Barcelona Way

Viime syksynä silmäilin Heathrown kirjakaupassa mielenkiintoisia kirjoja. Käteni tarttui kirjaan, jonka kannessa luki kultaisin kirjaimin The Barcelona Way – How to create a high-performace culture. Takakantta lukiessa ymmärsi otsikon Barcelonan viittaavan jalkapallojoukkue FC Barcelonaan, joka on voittanut 74 Espanjan kansallista palkintoa, 17 Euroopan palkintoa ja 3 maailmanlaajuista palkintoa. Urheilun saralla kukaan ei voi kieltää, etteivätkö he olisi valtavan menestynyt jalkapalloseura. Todella merkittävä joukkue, mutta en ole jalkapallo fani. En myöskään uskonut, että HR voisi oppia mitään urheiluteollisuudelta. Siksi en luonnollisesti ollut kiinostunut lukemaan kyseistä kirjaa. Sanoin kuitenkin itselleni, että sinulla tulisi olla uteliaisuutta lukea erilaisia kirjoja. Päädyin siis ostamaan kirjan ja sen luettuani voin sanoa, että The Barcelona Way voitti mielessäni Yllättävin kirja -palkinnon.

Kirja yhdistelee Barcelonan historiaa organisaatioteoriaan ja rakentaa pala palalta mallin Kuinka on mahdollista rakentaa kulttuuri, joka tuo menestystä ja voittoja.

Jokainen menestynyt kulttuuri alkaa kysymyksestä Miksi. Aivomme etsivät aina asioiden merkitystä. Jokaisen kansan, organisaation, uskonnon ja tiimin yhdistävänä tekijänä toimii ns. tunteellinen liima joka, muodostuu tarkoituksesta.

Professori Damian Hughes listaa kirjassaan kuusi tyyppilistä merkityksen kategoriaa:

  1. Yleismaailmallisuus: Organisaatio haluaa antaa jotain arvokasta kaikille. Esimerkiksi, start-upilla on mahtava applikaatio, jonka he haluavat nähdä käytettävän mailman jokaisessa valtiossa.

 

  1. Innovaatio: Organisaation tarkoitus on luoda jotain uutta ja uraaurtavaa, jollaista ei ole tehty aikaisemmin.

 

  1. Globaali vastuullisuus: Organisaation merkitys voi syntyä pyrkimyksestä ratkaista suuria, globaaleja ongelmia kuten ympäristöongelmat tai köyhyys niiden omalla vaikutusalueella.

 

  1. Erinomaisuus: Organisaatio tähtää täydellisyyteen. Entiset menestykset on tehty päihitettäviksi, ja jos markkinoilla on kilpailija, on tarkoitus olla kilpailijaa parempi. Yritysmaailmassa erinomaisuus onkin tyypillinen merkityksen antaja.

 

  1. Tuore haaste: Jotkut organisaatiot inspiroituvat esteistä. He pyrkivät olemaan altavastaajia ja taistelemaan omahyväisyyttä ja ylimielisyyttä vastaan. He ovat tyytyväisiä sitten kun ovat ansainneet paikan pöydän ympäriltä. Tämän haasteen saavutettuaan, he voivat keskittyä johonkin muuhun.

 

  1. Inhimilliset arvot: Joillekin organisaatioille, merkitys voi tulla hyvän luomisesta sidosryhmille, kuten asiakkaille tai työntekijöille. Kun ihmisiä kohdellaan hyvin, on organisaatio optimaalilla tasolla.

 

Mitä seuraa, jos organisaatiollasi ei ole vahvaa merkitystä?

  1. Jos tuo merkitys puuttuu, vahvaa eteenpäin ajavaa voimaa, joka ajaisi työntekijät yhteen ei ole. Organisaatioissa tällaista tarkoituksen ja puutetta voidaan kuvailla “tulen vain tänne töihin” -asenteeksi. Harkinnanvarainen yritys puuttuu ikäänkuin organisaatio liikkuisi autopilotilla, pysytellen ainoastaan mukavuusalueella.

 

  1. Tiedämme että jos jossain on tyhjiö, lain mukaan se täyttyy. Jos organisaation johto ei tuo mukaansatempaavaa merkitystä, ihmiset luovat oman merkityksensä. Tiimit ja osastot luovat omansa ja jopa yksittäiset työntekijät muodostavat omia merkityksiään ja tarkoituksiaan mikä heitä ajaa työssä. On luonnollista, että organisaation sisällä on eriäviä merkityksiä, mutta kyse on sopivasta tasapainosta. Jos organisaation sisällä ei ole lainkaan yhteistä, jaettua merkitystä, paino siirtyy kohti tiimien tai yksilöiden omia. Nuo useat merkitykset voivat olla ristiriidassa toistensa kanssa, mikä alkaa olla organisaatioon sitoutumisen ja menestyksen esteenä.

 

  1. Jos sinulla ei ole organisaatiotason merkitystä tai tarkoitusta, saatat omaksua jonkun muun tarkoituksen ja pitää sitä omanasi. Alat tulla sellaiseksi millaiseksi muut sinut kuvittelevat, etkä sellaiseksi millainen haluaisit tai sinun tulisi olla. Tarkoituksesi alkaa ajelehtia. Otetaan esimerkki tilanne, jossa ulkomaailma antaa sinulle painostavaa ylistystä saavuttamistasi tuloksista ja siirryt kohti Erinomaisuutta, vaikka sinut teki menestyksekkääksi Innovaatio.

 

Arvioidessa FC Barcelonan menestystä, heidän jaettu tarkoituksensa on aina todella selvä. Heille tarkoitus ei ole itse menestys, ei edes kaunis jalkapallo, jota he haluavat pelata, vaan pyrkimys olla enemmän kuin joukkue – Més que un club. Joukkueena heidän tarkoituksensa on taistella Katalonian puolesta. Näin vahva tarkoitus yhdistää syvät ja voimakkaat tunteet sekä tarpeet. Merkityksen ymmärrettyäni kaikki oli selvää – on helppoa nähdä mistä he tulevat ja mihin he ovat menossa ja ymmärtää mitä he tekevät ja mistä he saavat valtaisan voitontahtonsa. Jopa minä, joka en ole jalkapallofani, ihailin ja inspiroiduin merkityksestä, joka heillä on. Sellainen on kysymyksen Miksi voima. Mieti mitä organisaatio voi saada aikaan, kun ihmiset jotka jo valmiiksi työskentelevät yhdessä, jakavat vahvan merkityksen.

Miten on oman aorganisatiosi laita? Kuinka helposti ymmärrettävä tarkoituksenne on? Kuinka paljon voimaa merkityksellänne on ihmisten ajatuksissa? Oletteko enemmän kuin organisaatio, vaiko vain yksi organisaatio muiden joukossa.