HR Plus Podcastin uusi sarja – Muutosjohtajat
Teemme HR Plussalla vuonna 2024 uutta sarjaa nimeltä Muutosjohtajat. Sarjassamme käsittelemme vaihtuvien vieraiden kanssa organisaatiomuutoksia, ja haluamme tietää, miten vieraamme ovat toteuttaneet muutoksia omissa organisaatioissaan.
Kuuntele podcastia alla olevilta alustoilta.
Kuuntele podcastia alla olevilta alustoilta.
Kaikki HR Plus Podcastin jaksot
"HR:ssä ei ole koskaan ollut yhtä jännittävää" – HR-trendit ja muutokset
Markus osallistui toukokuussa Irrestible 2024 -tapahtumaan. Mitä HR:ssä on meneillään juuri nyt ja mitkä ovat tulevaisuuden muutostekijät ja HR-trendit? Miten muuttuva toimintaympäristö vaikuttaa HR:ään? Miksi juuri nyt on mahtavaa aikaa olla HR-alalla?
Mikko Leskelä: Strategia vs. organisaatiokulttuuri
Mikko Leskelä keskustelee Markuksen kanssa strategiasta ja organisaatiokulttuurista. Organisaatiomuutos alkaa usein uuden strategian luomisesta. Mutta miten strategia ja kulttuuri linkittyvät toisiinsa? Miten kulttuuri tulisi huomioida strategiaprosessissa?
Mikä on HR:n rooli muutoksissa?
Käymme läpi sitä, mikä oikein on HR:n rooli muutoksissa - vai tarvitaanko HR:ää mukaan lainkaan. He kertovat kokemuksistaan muutosprojekteissa ja avaavat, miten HR-roolissa voi tukea organisaatiomuutosta.
Toimivan organisaation suunnittelu
Syvennymme organisaation suunnitteluun eli siihen, mistä muutokset usein saavat alkunsa. He käsittelevät muun muassa muutoksen tarvetta, design-periaatteiden merkitystä sekä aikataulupaineiden vaikutusta päätöksentekoon.
Organisaatiomuutosten ABC
Markus ja Sari palauttavat mieleensä erilaisia organisaatiomuutoksia, joissa he ovat olleet mukana. Jaksossa vastataan mm. seuraaviin kysymyksiin: Miten muutosprojekteihin tulisi valmistautua organisaatiossa? Mitkä tekijät vaikuttavat sen onnistumiseen ja mitkä taas helposti unohtuvat? Entä mitä muutosprojekteissa voisi tehdä toisin?
Organisaatiomuutosten monet roolit
keskitymme muutosprojektien eri rooleihin - mitä ominaisuuksia projektijohtajalta vaaditaan, jotta projekti saadaan vietyä maaliin aikataulussa? Miksi jokainen päätös on dokumentoitava? Entä minkä roolin yleistymistä toivoisimme muutosprojekteissa?
Webinaarit
Muutosten aika – näin onnistut muutoksissa
Vuosi 2023 on muutosten aikaa. Organisaatiot kohtaavat erilaisia muutostarpeita, jotka vaativat tiettyjä toimenpiteitä. On tärkeää tunnistaa, millainen muutos on kyseessä, mitä ottaa huomioon sen suunnittelussa ja kuinka toteuttaa se onnistuneesti.
Energisoi tiimisi Working Genius -mallin avulla!
Patrick Lencioni’n kehittämä The Six Types of Working Genius on yksinkertainen ja intuitiivinen työkalu, jonka avulla voidaan kehittää tiimien toimintaa. Malliin perustuva workshop toimii erinomaisesti tiimityöskentelyn kehittämisessä esimerkiksi tiimipäivän yhteydessä. Uudet oivallukset saavat todistetusti tiimeistä energisempiä ja toimivat keskustelunavauksina – jaamme webinaarissamme muun muassa esimerkin johtoryhmästä, jolle pidimme workshopin aiheesta.
Olemme aikaisemmin esitelleet Working Genius –mallia kanavissamme, mutta tämä webinaari on ensi kertaa suomeksi! Ymmärtämällä oman ja tiimisi profiilit (vahvuudet eli geniuses, osaamisesi eli competences ja turhaumasi eli frustrations) löydät uuden tavan tarkastella omia toimintamallejasi ja tiimityöskentelyä. Jaamme ajatuksiamme siitä, miten mallista on apua niin tiimihengen ja -työskentelyn kehittämisessä, rekrytoinnissa kuin jokapäiväisessä työssä.
Olemme aikaisemmin esitelleet Working Genius –mallia kanavissamme, mutta tämä webinaari on ensi kertaa suomeksi! Ymmärtämällä oman ja tiimisi profiilit (vahvuudet eli geniuses, osaamisesi eli competences ja turhaumasi eli frustrations) löydät uuden tavan tarkastella omia toimintamallejasi ja tiimityöskentelyä. Jaamme ajatuksiamme siitä, miten mallista on apua niin tiimihengen ja -työskentelyn kehittämisessä, rekrytoinnissa kuin jokapäiväisessä työssä.
Miksi Interim HR voisi olla ratkaisusi?
HR Plussan webinaarissa Interim HR-tehtävissä toimineet Sari Mononen ja Merja Helkelä kertovat, milloin ja miten Interim HR on toimiva ratkaisu organisaation haasteisiin tai muuttuneisiin tilanteisiin.
Interim HR:stä puhutaan, kun organisaatioon tulee talon ulkopuolelta HR-ammattilainen, joka tuo omalla osaamisellaan lisäarvoa tekemiseen. Tyypillisesti lisäkäsille on tarvetta äkillisissä tilanteissa tai projektissa, johon ei löydy organisaation sisältä resursseja tai osaamista. Kokenut Interim HR huolehtii siitä, että henkilöstötoiminnot jatkuvat normaalisti silloin, kun organisaatiossa tapahtuu muutoksia. Interim HR-johtajillamme on vuosien kokemus vastuullisista HR-tehtävistä, johtoryhmäyhteistyöstä ja kehitysprojekteista eri kokoisissa organisaatioissa.
Webinaarissamme jaamme kokemuksiamme siitä, millaisissa Interim HR-rooleissa olemme olleet ja mitä lisäarvoa työskentely on tuonut asiakasorganisaatioon. Kerromme tarkemmin siitä, mitä kaikkea työskentely voi pitää sisällään. Käytämme esimerkkinä yhtä asiakascasea, jossa olemme olleet keskeisessä roolissa Interim HR:nä.
Interim HR:stä puhutaan, kun organisaatioon tulee talon ulkopuolelta HR-ammattilainen, joka tuo omalla osaamisellaan lisäarvoa tekemiseen. Tyypillisesti lisäkäsille on tarvetta äkillisissä tilanteissa tai projektissa, johon ei löydy organisaation sisältä resursseja tai osaamista. Kokenut Interim HR huolehtii siitä, että henkilöstötoiminnot jatkuvat normaalisti silloin, kun organisaatiossa tapahtuu muutoksia. Interim HR-johtajillamme on vuosien kokemus vastuullisista HR-tehtävistä, johtoryhmäyhteistyöstä ja kehitysprojekteista eri kokoisissa organisaatioissa.
Webinaarissamme jaamme kokemuksiamme siitä, millaisissa Interim HR-rooleissa olemme olleet ja mitä lisäarvoa työskentely on tuonut asiakasorganisaatioon. Kerromme tarkemmin siitä, mitä kaikkea työskentely voi pitää sisällään. Käytämme esimerkkinä yhtä asiakascasea, jossa olemme olleet keskeisessä roolissa Interim HR:nä.