HR PLUS

Tutustu referensseihin

Koulutukset Fidalle

Fida International ry

Fida International ry on suomalainen lähetys- ja kehitysyhteistyöjärjestö. HR Plus on tehnyt meille kolme valmennusta. Aloitimme yhteistyön vuonna 2020, jolloin järjestettiin Fidan johtoryhmälle koulutus henkilöstöjohtamisen käytännöistä. Seuraava koulutus käsitteli esihenkilötyötä ja empatiaa. Viimeisimpänä hallituksemme osallistui koulutukseen tehokkaasta hallitustyöskentelystä.
Valmennukset ovat olleet hyödyllisiä ja auttoivat antamaan avaimia tehokkaaseen hallitustyöskentelyyn, kuten asioiden priorisointiin ja laajempaan ymmärrykseen hallituksen vastuusta. Johtoryhmälle suunnatut valmennukset auttoivat katsomaan asioita ’out of the box’ ja ovat ohjanneet pohtimaan monipuolisesti organisaation toimivuutta.

Henkilöstöstrategiaprosessi ja organisaation suunnittelu -workshop Fidalle

Harri Hakola, Toiminnanjohtaja, Fida International ry

Fida International ry on suomalainen lähetys- ja kehitysyhteistyöjärjestö. HR Plus on työskennellyt kanssamme jo vuodesta 2020 tehden erilaisia koulutuksia. Vuonna 2022 HR Plus oli mukana tekemässä järjestömme henkilöstöstrategiaa vuosille 2022–2024. Strategiatyöskentely koostui neljästä työvaiheesta: käynnistäminen, ideointi, syventäminen ja viimeistely. Vaiheisiin sisältyi kaksi strategiatyöpajaa ja strategia jaettiin neljään osa-alueeseen, joita olivat esihenkilötyö, rekrytointi, ihmisten kehittyminen/osaamisen kehittäminen ja palkitseminen.
HR Plus oli mukana jokaisessa vaiheessa ohjaamassa ja fasilitoimassa työskentelyä. HR Plus toi meille uusia näkökulmia ja työkaluja strategiamme edistämiseen. He varmistivat, että henkilöstömme tuli kuulluksi organisaatiomme jokaiselta tasolta.
Vuonna 2023 HR Plus fasilitoi johtoryhmällemme workshopin organisaation suunnittelusta.

Asiakas uudisti toimintamallinsa vahvistaakseen pitkän aikavälin kilpailukykyään ja kannattavuuttaan. Tavoitteena oli globaalin skaalautuvan toimintamallin ja organisaation rakentaminen tehokkuuden, globaalien toimintojen ja yhdenmukaisten prosessien kehittämiseksi. HR Plussan Markus Taina osallistui ja tuki CHRO:ia ja johtoryhmää organisaatiomuutoksen suunnittelussa ja toimi projektipäällikkönä yrityksen sisäisen HR:n osana vieden projektia läpi yhdessä HR-tiimin kanssa ja varmistaen asioiden etenemisen halutulla aikataululla. Ylätason suunnittelua ja toimintamallien kehittämistä tehtiin johtoryhmän kanssa tiiviissä yhteistyössä Chief Human Resource Officerin kanssa. Suunnittelun jälkeen Markus vastasi projektipäällikkönä implementoinnista yhdessä HR-tiimin kanssa ja eri toimintojen esihenkilöiden kanssa. Toteutusvaiheen aikana Markus auttoi erityisesti koulutusmateriaalien ja koulutusten pitämisessä, tuki viestintäsuunnitelman teossa sekä yhteistyössä HR:n kanssa varmisti sujuvan muutosneuvotteluiden kulun sekä irtisanomisten ja siihen liittyvien tukipalveluiden käyttöönoton. Projektin osana oli myös varmistaa datapäivitysten vieminen HR-järjestelmään sekä oppimiskokemusten kerääminen tiimiltä.

Markus sai palautetta selkeästä aikataulutuksesta, miellyttävästä yhteistyöstä projektipäällikkönä. Asiakasyrityksen HR-johtoryhmälle Markus teki lisäksi Working Genius -työpajan, josta osallistujat kertoivat saaneensa lisää ymmärrystä itsestään ja tiimin jäsenistä.

Interim HR

Kansainvälinen yritys

Toimimme ulkoisena HR-tukena Turussa sijaitsevalle kansainväliselle yritykselle, jonka Suomen henkilöstömäärä on vielä niin pieni, että kokoaikaista HR-asiantuntijaa ei ole tarvetta. HR-konsulttimme työskenteli yrityksessä 1 – 1,5 päivää viikossa ja hänen tehtäviinsä kuuluivat mm. henkilöstökäytäntöjen rakentaminen ja kehittäminen, hyvinvointiasiat, työterveys, rekrytoinnit, etuuksien hallinnointi, palkkahallinnon yhteyshenkilönä toimiminen sekä työehtosopimukseen ja -lainsäädäntöön liittyvien asioiden neuvonta sekä toteutus. Yhteistyö sujui jouhevasti niin esihenkilöiden kuin muunkin henkilöstön kanssa sekä yrityksen ulkomailla sijaitsevan pääkonttorin HR:n kanssa.

Oli ilo työskennellä Eija Potinkaran kanssa. Hän antoi myös arvokasta tukea paikallisella tasolla toteutetussa merkittävässä organisaatiomuutoshankkeessa. Hänen kokemuksensa ja harkitut ratkaisut tekivät hänestä olennaisen tärkeän jäsenen tiimissä. Voimme lämpimästi suositella hänen palveluitaan kaikille organisaatioille, jotka tarvitsevat ammattitaitoista ja luotettavaa HR-ammattilaista.

Optomed on julkisesti noteerattu terveysteknologia-alan yritys, joka on maailman johtava kädessä pidettävien silmänpohjakameroiden toimittaja.

Yrityksen edellisen HR-päällikön lähdettyä Minna Rahkamaa HR Plussasta pystyi aloittamaan Interim HR -roolissa muutaman viikon varoitusajalla. Hänen pääasiallinen vastuualueensa oli analysoida ja tunnistaa henkilöstöhallintoon liittyvät keskeiset kehitysalueet, edistää niiden kehittämistä, harmonisoida ja kehittää HR-toimintoja yrityksen tulevaa kasvua varten sekä vastata HR:n päivittäisistä toiminnoista.

Minna pystyi ottamaan tehtävän nopeasti haltuunsa, analysoimaan ja tunnistamaan HR-alueen kehityskohteet sekä etenemään sovittujen kehitystoimien kanssa. Minnasta tuli nopeasti osa työyhteisöä ja yhteistyö hänen kanssaan oli sujuvaa ja mutkatonta. Minnaa kuvailtiin ammattitaitoiseksi, avoimeksi ja käytännönläheiseksi. Johtuen Minnan kokemuksesta ja hänen tavastaan kommunikoida johdon kanssa, Minna pystyi vaikuttamaan johdon päätöksentekoon ja auttamaan johtoa näkemään hyödyt niin henkilöstön kuin liiketoiminnan näkökulmasta.

Interim HR -jakso kesti yhteensä 11 kuukautta. Sen loputtua Minna teki hallitun vastuunsiirron uudelle HR-henkilölle.

HR Plussan Senior Advisor Riina toteutti kansainväliselle kokoluokaltaan suurelle yhtiölle ulkoistusprojetin HR-osuuden osana liikkeenluovutuskokonaisutta. Luovutuksessa Riinan vastuualueina olivat kaikki henkilöstöön liittyvät toimenpiteet sekä aikataulun ja viestinnän suunnittelu. Työntekijöiden siirtymisen ja integraation jälkeen hän tuki yritystä myös HR-toimintojen tarkastelemisessa ja kehittämisessä paikallisen lainsäädännön ja parhaiden käytänteiden näkökulmasta. Keskiössä olivat keskeiset HR-operaatiot kuten työaika, vuosiloma sekä palkat ja palkitseminen. Käytänteitä kehitettiin yhdessä organisaation globaalin HR-tiimin ja palkkahallinnon kanssa globaalien suuntaviivojen ja paikallisten käytänteiden yhteensovittamiseksi, sekä työntekijäkokemuksen parantamiseksi.

Riinaa kehuttiin loistavaksi niin yrityksen edun kuin palveluiden kehittämisen näkökulmasta, ja hänen työtään arvostettiin. Asiakkaan mukaan hän on asiantunteva, ahkera ja omaa erittäin ammatillisen lähestymistavan. Edellä mainitun lisäksi Riina tarjosi asiantuntemusta ja tukea strategisiin liiketoimintaneuvotteluihin Suomessa. Projektin kokonaispituus oli 1v 9kk.

Wärtsilä halusi sujuvoittaa HR Operations -organisaatiotaan ratkaisemalla tehottomuusongelmat ja vähentämällä päällekkäisiä prosesseja ja toimintatapoja. HR Plus tarjosi kokeneen konsultin HR Operations -tiimin interim HR-johtajaksi, joka vastasi 200 HR-ammattilaisen laajuisesta verkostosta. Yhdessä tiimin kanssa konsultti suunnitteli tehokkaamman ja skaalautuvamman HR-organisaation, joka kykenee sopeutumaan tuleviin muutoksiin.

Sari Mononen HR Plussasta pystyi aloittamaan muutaman viikon varoitusajalla, ja hän sai hyvin nopeasti otteen tiimistä ja meneillään olevista projekteista. Hän vei projektia eteenpäin hyvässä yhteistyössä kollegoidensa ja muiden sidosryhmien kanssa. Sarin asenne ja suoriutuminen saivat tiimiltä erittäin positiivista palautetta. Pidimme hänen lämmöstään, huumoristaan ja käytännönläheisyydestään. Sari avusti uuden HR Operations Directorin hakuprosessissa ja valinnassa sekä teki hallitun vastuunsiirron.

Suuri kansainvälinen yritys myi osan liiketoiminnastaan vuonna 2022. Tämän yhteydessä osa myydystä liiketoiminnasta, mukaan lukien noin 1000 työntekijää, jäi yritykseen ja integroitiin jäljelle jääneisiin liiketoiminta-alueisiin.

Samassa yhteydessä yrityksessä otettiin käyttöön globaali HR-tietojärjestelmä, jonka käyttöönotto jäljelle jääneille myydyn liiketoiminnan osille toteutettiin toisessa vaiheessa myyntiprosessin loppuunsaattamisen jälkeen.

HR Plus auttoi organisaatiota myynti- ja integraatioprosessin aikana tarjoamalla liiketoiminnan HR-tukea muutosvaiheessa. Tuki sisälsi:

  • globaalien henkilöstöprosessien kehittämistä ja toteuttamista HR-järjestelmän ulkopuolella myyntiprosessin aikana: suorituskyvyn ja tavoitteiden arviointi, tavoitteiden asettaminen, henkilökohtaiset kehityskeskustelut, tehtäväluokitus, palkkakatsaus ja rekrytointi
  • osallistumista integraation toteutukseen, mukaan lukien henkilötietojen hallinta, operatiivisen HR-mallin suunnittelu, muutosjohtaminen, tiedon siirto ja siirtymän hallinta
  • yleistä liiketoiminnan HR-tukea muutoksen aikana

Toisessa vaiheessa HR Plus toimi projektinjohtajana HR-järjestelmän käyttöönotossa jäljelle jääneille myydyn liiketoiminnan osille yhdessä sisäisen ja teknisen projektitiimin kanssa. Projekti sisälsi kokonaisvaltaisen projektinhallinnan, tietojen siirron ja hallinnan, maakohtaisten vaatimusten määrittelyn HR-järjestelmän kehitykselle, viestinnän, muutosjohtamisen ja koulutuksen koordinoinnin.

YTM-Industrial Oy on teknisten laitteiden, komponenttien ja järjestelmien myyntiin, suunnitteluun ja jälkipalveluihin erikoistunut yritys. Yhteistyömme käynnistyi HR-analyysillä, jonka tarkoituksena oli arvioida asiakkaan henkilöstökäytäntöjä ja henkilöstöjohtamista. Arviointi tehtiin haastattelemalla yrityksen johtoa ja esihenkilöitä sekä tutustumalla yhtiön henkilöstökäytäntöihin ja -ohjeistuksiin. Arvioinnin pohjalta laadimme raportin henkilöstöjohtamisen ja henkilöstökäytäntöjen vahvuuksista sekä kehittämisalueista toimenpidesuosituksineen ja esittelimme sen johtoryhmälle. Yhteisessä keskustelussa syntyi näkemys henkilöstöasioiden prioriteeteista ja kehityshankkeista. Tämän jälkeen yhteistyömme jatkui erilaisten HR-kysymysten parissa, kuten työaikakysymyksissä, henkilöstöoppaiden ja henkilöstösuunnitelmien päivittämisessä, palkkiojärjestelmän kehittämisessä sekä henkilöstöasioiden neuvontana.

Vahvasti kasvanut ja kansainvälistynyt Elematic Oyj halusi ulkopuolisen arvion yrityksen nykyisten henkilöstökäytäntöjensä arvioimiseksi sekä ehdotuksen johtamisen kehittämisen painopisteistä sekä mahdollisesta toteutuksesta. HR-analyysi toteutettiin materiaaleihin ja henkilöstökäytäntöihin tutustumalla sekä haastattelemalla joukkoa esihenkilöitä, johtoa sekä HR-asiantuntijoita niin Suomessa kuin kahdessa yksikössä ulkomailla. Loppuraporttina laadimme yhteenvedon henkilöstökäytäntöjen vahvuuksista, kehittämismahdollisuuksista sekä lyhyen että pidemmän aikavälin toimenpidesuosituksistamme.

Osana johtamisanalyysia, taustalle toteutettiin myös haastatteluja. Haastatteluja hyödynnettiin asiakkaan kanssa toteutetussa johtamistyöpajassa. Työpajassa työstettiin yrityksen strategiaan ja arvoihin sekä haastatteluihin pohjautuen ehdotus yrityksen johtamisen periaatteista. Loppuraporttina asiakkaalle tuotettiin ehdotus johtamisperiaatteiden vahvistamisesta ja jalkauttamisesta organisaatioon sekä osaksi eri henkilöstöjohtamisen prosesseja. Lisäksi haastatteluihin ja työpajaan pohjautuen asiakkaalle annettiin ehdotus johtamisen kehittämisohjelman sisällöstä sekä eri toteutustavoista.