HR PLUS

Tutustu referensseihin

Wärtsilä halusi sujuvoittaa HR Operations -organisaatiotaan ratkaisemalla tehottomuusongelmat ja vähentämällä päällekkäisiä prosesseja ja toimintatapoja. HR Plus tarjosi kokeneen konsultin HR Operations -tiimin interim HR-johtajaksi, joka vastasi 200 HR-ammattilaisen laajuisesta verkostosta. Yhdessä tiimin kanssa konsultti suunnitteli tehokkaamman ja skaalautuvamman HR-organisaation, joka kykenee sopeutumaan tuleviin muutoksiin.

Sari Mononen HR Plussasta pystyi aloittamaan muutaman viikon varoitusajalla, ja hän sai hyvin nopeasti otteen tiimistä ja meneillään olevista projekteista. Hän vei projektia eteenpäin hyvässä yhteistyössä kollegoidensa ja muiden sidosryhmien kanssa. Sarin asenne ja suoriutuminen saivat tiimiltä erittäin positiivista palautetta. Pidimme hänen lämmöstään, huumoristaan ja käytännönläheisyydestään. Sari avusti uuden HR Operations Directorin hakuprosessissa ja valinnassa sekä teki hallitun vastuunsiirron.

Suuri kansainvälinen yritys myi osan liiketoiminnastaan vuonna 2022. Tämän yhteydessä osa myydystä liiketoiminnasta, mukaan lukien noin 1000 työntekijää, jäi yritykseen ja integroitiin jäljelle jääneisiin liiketoiminta-alueisiin.

Samassa yhteydessä yrityksessä otettiin käyttöön globaali HR-tietojärjestelmä, jonka käyttöönotto jäljelle jääneille myydyn liiketoiminnan osille toteutettiin toisessa vaiheessa myyntiprosessin loppuunsaattamisen jälkeen.

HR Plus auttoi organisaatiota myynti- ja integraatioprosessin aikana tarjoamalla liiketoiminnan HR-tukea muutosvaiheessa. Tuki sisälsi:

  • globaalien henkilöstöprosessien kehittämistä ja toteuttamista HR-järjestelmän ulkopuolella myyntiprosessin aikana: suorituskyvyn ja tavoitteiden arviointi, tavoitteiden asettaminen, henkilökohtaiset kehityskeskustelut, tehtäväluokitus, palkkakatsaus ja rekrytointi
  • osallistumista integraation toteutukseen, mukaan lukien henkilötietojen hallinta, operatiivisen HR-mallin suunnittelu, muutosjohtaminen, tiedon siirto ja siirtymän hallinta
  • yleistä liiketoiminnan HR-tukea muutoksen aikana

Toisessa vaiheessa HR Plus toimi projektinjohtajana HR-järjestelmän käyttöönotossa jäljelle jääneille myydyn liiketoiminnan osille yhdessä sisäisen ja teknisen projektitiimin kanssa. Projekti sisälsi kokonaisvaltaisen projektinhallinnan, tietojen siirron ja hallinnan, maakohtaisten vaatimusten määrittelyn HR-järjestelmän kehitykselle, viestinnän, muutosjohtamisen ja koulutuksen koordinoinnin.

YTM-Industrial Oy on teknisten laitteiden, komponenttien ja järjestelmien myyntiin, suunnitteluun ja jälkipalveluihin erikoistunut yritys. Yhteistyömme käynnistyi HR-analyysillä, jonka tarkoituksena oli arvioida asiakkaan henkilöstökäytäntöjä ja henkilöstöjohtamista. Arviointi tehtiin haastattelemalla yrityksen johtoa ja esihenkilöitä sekä tutustumalla yhtiön henkilöstökäytäntöihin ja -ohjeistuksiin. Arvioinnin pohjalta laadimme raportin henkilöstöjohtamisen ja henkilöstökäytäntöjen vahvuuksista sekä kehittämisalueista toimenpidesuosituksineen ja esittelimme sen johtoryhmälle. Yhteisessä keskustelussa syntyi näkemys henkilöstöasioiden prioriteeteista ja kehityshankkeista. Tämän jälkeen yhteistyömme jatkui erilaisten HR-kysymysten parissa, kuten työaikakysymyksissä, henkilöstöoppaiden ja henkilöstösuunnitelmien päivittämisessä, palkkiojärjestelmän kehittämisessä sekä henkilöstöasioiden neuvontana.

Vahvasti kasvanut ja kansainvälistynyt Elematic Oyj halusi ulkopuolisen arvion yrityksen nykyisten henkilöstökäytäntöjensä arvioimiseksi sekä ehdotuksen johtamisen kehittämisen painopisteistä sekä mahdollisesta toteutuksesta. HR-analyysi toteutettiin materiaaleihin ja henkilöstökäytäntöihin tutustumalla sekä haastattelemalla joukkoa esihenkilöitä, johtoa sekä HR-asiantuntijoita niin Suomessa kuin kahdessa yksikössä ulkomailla. Loppuraporttina laadimme yhteenvedon henkilöstökäytäntöjen vahvuuksista, kehittämismahdollisuuksista sekä lyhyen että pidemmän aikavälin toimenpidesuosituksistamme.

Osana johtamisanalyysia, taustalle toteutettiin myös haastatteluja. Haastatteluja hyödynnettiin asiakkaan kanssa toteutetussa johtamistyöpajassa. Työpajassa työstettiin yrityksen strategiaan ja arvoihin sekä haastatteluihin pohjautuen ehdotus yrityksen johtamisen periaatteista. Loppuraporttina asiakkaalle tuotettiin ehdotus johtamisperiaatteiden vahvistamisesta ja jalkauttamisesta organisaatioon sekä osaksi eri henkilöstöjohtamisen prosesseja. Lisäksi haastatteluihin ja työpajaan pohjautuen asiakkaalle annettiin ehdotus johtamisen kehittämisohjelman sisällöstä sekä eri toteutustavoista.

Interim HR -toimeksianto

Minna Koisti, HR Director at NCC Building Nordics, Finland

Syksyllä 2022 NCC Building Finlandin HR Business Partner lähti yrityksestä uusiin tehtäviin talon ulkopuolelle ja tarvitsimme nopealla aikataululla kokeneen liiketoimintalähtöisen HR-henkilön edistämään HR-hankkeita yhdessä liiketoiminnan kanssa. Syksyn aikana teimme liiketoiminnassa rakenteellisia muutoksia ja kävimme muutosneuvottelut Sarin tukemalla liiketoiminta-alueella. Sari otti vahvan roolin strategisesta henkilöstösuunnitteluprosessista Work Force Planningista ja omalla positiivisella sekä eteenpäin katsovalla näkemyksellisellä tyylillään edisti kaikkia HR-hankkeita hyvässä yhteistyössä liiketoiminnan ja HR-tiimin kanssa.

Sari sai erinomaista palautetta sekä HR-tiimiltä että liiketoiminnasta. Voin suositella Saria vaativiin HR-hankkeisiin, hän ottaa kokeneena HR-ammattilaisena nopealla aikataululla tehtävät ja kokonaisuudet haltuunsa. 

 

HR-tuki muutosneuvotteluissa

Asiantuntijaorganisaatio

Muutosneuvottelujen toteuttamisessa täytyy varmistaa, että ne toteutetaan työlainsäädännön mukaisesti, ihmisiä kunnioittavalla tavalla ja aidon vuorovaikutuksen mahdollistaen. Toimimme HR-tukena asiantuntijaorganisaatiolle, jonka täytyi käynnistää muutosneuvottelut henkilöstövähennyksineen. Laadimme heille prosessista etenemissuunnitelman sekä tarvittavat dokumentit. Olimme mukana sparraamassa prosessin kaikissa vaiheissa ja osallistuimme kokouksiin laatien niistä myös pöytäkirjat. Neuvotteluissa esitettiin paljon kysymyksiä, joihin toimitusjohtaja vastasi avoimesti ja kattavasti varmistaen näin muutosneuvottelujen aidon vuorovaikutuksen ja että neuvottelut käytiin rakentavassa hengessä.  

Palautteena asiakas kertoi, että: ”erityisesti Eijan huolellinen valmistautuminen erilaisine dokumentteineen tuli suureen tarpeeseen ja myös prosessin aikana ammattitaitoinen sparrailu antoi hyvää tukea parhaan mahdollisen lopputuloksen aikaansaamiseksi. Olin aloittanut yrityksen toimitusjohtajana vain muutamaa viikkoa aikaisemmin ja prosessi olisi voinut olla todella haastava ilman hyvää kumppania.” 

Elintarvikealan yritys tarvitsi nopealla aikataululla kokeneen lisäresurssin (Senior HR Advisor) People -organisaatioon. Yrityksessä oli käynnistetty HR-palvelumallin muutosprojekti, ja tavoitteena oli viedä projekti loppuun yhdessä yrityksen omien HR-ammattilaisten kanssa. Projektin keskiössä oli mm. palvelumallin kirkastaminen, uuden palvelumallin mukaisten tehtävien ja vastuiden määrittely, eri roolien välisten rajapintojen selkeyttäminen sekä muutoksen johtaminen.  Projekti saatiin maaliin sovitusti, ja uusi palvelumalli otettiin käyttöön.  

Yritys oli myös starttaamassa konsernitasoista Future of Work –projektia, jossa työn tulevaisuutta lähestyttiin sekä strategisesta että operatiivisesta näkökulmasta: Mitkä ovat pitkän tähtäimen murrokset työelämässä, ja mikä on yrityksen lähestyminen niihin? Miten suhtaudutaan työhön ja työskentelyyn pandemian jälkeen. HR Plus teki tähän projektiin taustakartoituksen, jossa näkemyksiä tulevaisuuden suunnaksi ja päätöksenteon pohjaksi kerättiin useasta eri kanavasta.

Tämä kahteen projektiin keskittynyt interim-toimeksianto kesti 4 kuukautta.  

Osa-aikaiset HR-palvelut

Teknologiateollisuuden yritys

Olemme toimineet vuodesta 2019 alkaen osa-aikaisena HR-kumppanina varsinaissuomalaiselle teknologiateollisuuden yritykselle. Yritys ei kokonsa puolesta tarvitse vielä kokoaikaista henkilöstöasiantuntijaa, mutta osa-aikaiselle HR-tuelle on tarvetta. Yhteistyö käynnistyi laatujärjestelmään liittyvällä projektilla, mutta muuttui pian pitkäjänteiseksi yhteistyöksi, jossa konsulttimme työskentelee yrityksessä kiinteällä tuntiveloituksella 1–1,5 päivää viikossa. Työ on pitänyt sisällään mm. henkilöstökäytäntöjen rakentamista ja kehittämistä, työsuhdeasioiden hoitoa ja esihenkilöiden opastamista sekä tukemista niissä, rekrytointeja, palkkausjärjestelmän kehittämistä, henkilöstösuunnitelmien ja –ohjelmien päivittämistä, esihenkilövalmennusta ja hyvinvoinnin kehittämistä.  

HR Plus Oy tuo asiakkaalle uusimman tiedon henkilöstöasioissa ja osaa myös kyseenalaistaa olemassa olevia käytäntöjä. Monet välttämättömät henkilöstöasiat on saatu kuntoon ja johto on voinut keskittyä liiketoiminnan johtamiseen. Lisäksi erityisesti esihenkilöt ovat olleet HR-tuesta kiitollisia. 

Esihenkilövalmennus Oikiolle

Heikki Yrjölä, Toimitusjohtaja, OIKIO Digital Performance Agency

”OIKIO on kasvava digitaalisen markkinoinnin ja myynnin asiantuntijatoimisto, jossa esihenkilöiden määrä on lisääntynyt viime vuosien aikana. Tavoitteenamme on olla alan paras vaihtoehto työntekijöille ja osana tätä päämäärää meille on tärkeää panostaa laadukkaaseen esihenkilötyöhön. Käännyimme Sarin ja HR Plussan puoleen, kun halusimme tarjota esihenkilöroolissa työskenteleville työntekijöillemme lisää tietotaitoa ja välineitä arkisiin tilanteisiin. 
 
Esihenkilövalmennus järjestettiin koulutussarjana, jossa käytiin kattavasti läpi esihenkilötyön eri osa-alueet hyödyntäen sekä luentomaisia materiaaleja että käytännön harjoituksia. Suunnittelu toteutettiin yhteistyössä oman henkilöstöhallintomme kanssa ja sisällöissä onnistuttiin huomioimaan yrityksemme toiveet ja tarpeet. 
 
Sari on ammattitaitoinen kouluttaja, joka luontevasti ohjaa isompaakin ryhmää sekä ottaa huomioon ryhmän oman kulttuurin, arvot ja toimintatavat. Valmennus kirkasti muun muassa esihenkilötyöhön liittyviä vastuita ja velvoitteita sekä johtamisen periaatteita. Esihenkilömme saivat koulutuksesta myös konkreettisia työkaluja omaan työhönsä. Voimme lämpimästi suositella Saria ja HR Plussaa.” 

Interim HR-johtaja

Patrik Sallner, Toimitusjohtaja, Fonecta Oy

Keväällä 2022 Fonectan henkilöstöjohtaja lähti yrityksestä ja tarvittiin nopealla aikataululla kokenut HR-johtaja ottamaan koppia käynnissä olevista projekteista sekä johtamaan HR-funktiota ja HR-tiimiä. Käynnissä oli työterveyshuollon toimijan valinta ja vaihto, Fonectan tehtävärakenteen rakentaminen ja vaativuuden arviointi Palkkavaaka-menetelmän avulla sekä esihenkilötyön kehittäminen. Lisäksi ICT Toimihenkilöiden lakko kevään aikana kesti 6 viikkoa, mikä aiheutti organisaatiolle ja HR-tiimille lisätöitä. 

 Sari Mononen HR Plussalta pääsi aloittamaan parin viikon varoitusajalla ja sai hyvin pian vakuuttavan otteen HR-tiimistä ja käynnissä olevista hankkeista. Hän edisti hankkeita hyvässä yhteistyössä kollegoiden kanssa lakosta huolimatta. HR-tiimistä ja johtoryhmästä tuli erittäin positiivista palautetta Sarin asenteesta ja toiminnasta.  

Sari auttoi vakituisen HR-johtajan hakuprosessissa ja valinnassa ja teki hallitun vastuunsiirron tämän henkilön aloittaessa kesän jälkeen. Olen erittäin kiitollinen Sarille hänen ammattimaisesta avustaan ja voin lämpimästä suositella häntä vaativiinkin muutoshankkeisiin.