HR PLUS

Tutustu referensseihin

Optomed on julkisesti noteerattu terveysteknologia-alan yritys, joka on maailman johtava kädessä pidettävien silmänpohjakameroiden toimittaja.

Yrityksen edellisen HR-päällikön lähdettyä Minna Rahkamaa HR Plussasta pystyi aloittamaan Interim HR -roolissa muutaman viikon varoitusajalla. Hänen pääasiallinen vastuualueensa oli analysoida ja tunnistaa henkilöstöhallintoon liittyvät keskeiset kehitysalueet, edistää niiden kehittämistä, harmonisoida ja kehittää HR-toimintoja yrityksen tulevaa kasvua varten sekä vastata HR:n päivittäisistä toiminnoista.

Minna pystyi ottamaan tehtävän nopeasti haltuunsa, analysoimaan ja tunnistamaan HR-alueen kehityskohteet sekä etenemään sovittujen kehitystoimien kanssa. Minnasta tuli nopeasti osa työyhteisöä ja yhteistyö hänen kanssaan oli sujuvaa ja mutkatonta. Minnaa kuvailtiin ammattitaitoiseksi, avoimeksi ja käytännönläheiseksi. Johtuen Minnan kokemuksesta ja hänen tavastaan kommunikoida johdon kanssa, Minna pystyi vaikuttamaan johdon päätöksentekoon ja auttamaan johtoa näkemään hyödyt niin henkilöstön kuin liiketoiminnan näkökulmasta.

Interim HR -jakso kesti yhteensä 11 kuukautta. Sen loputtua Minna teki hallitun vastuunsiirron uudelle HR-henkilölle.

HR Plussan Senior Advisor Riina toteutti kansainväliselle kokoluokaltaan suurelle yhtiölle ulkoistusprojetin HR-osuuden osana liikkeenluovutuskokonaisutta. Luovutuksessa Riinan vastuualueina olivat kaikki henkilöstöön liittyvät toimenpiteet sekä aikataulun ja viestinnän suunnittelu. Työntekijöiden siirtymisen ja integraation jälkeen hän tuki yritystä myös HR-toimintojen tarkastelemisessa ja kehittämisessä paikallisen lainsäädännön ja parhaiden käytänteiden näkökulmasta. Keskiössä olivat keskeiset HR-operaatiot kuten työaika, vuosiloma sekä palkat ja palkitseminen. Käytänteitä kehitettiin yhdessä organisaation globaalin HR-tiimin ja palkkahallinnon kanssa globaalien suuntaviivojen ja paikallisten käytänteiden yhteensovittamiseksi, sekä työntekijäkokemuksen parantamiseksi.

Riinaa kehuttiin loistavaksi niin yrityksen edun kuin palveluiden kehittämisen näkökulmasta, ja hänen työtään arvostettiin. Asiakkaan mukaan hän on asiantunteva, ahkera ja omaa erittäin ammatillisen lähestymistavan. Edellä mainitun lisäksi Riina tarjosi asiantuntemusta ja tukea strategisiin liiketoimintaneuvotteluihin Suomessa. Projektin kokonaispituus oli 1v 9kk.

Wärtsilä halusi sujuvoittaa HR Operations -organisaatiotaan ratkaisemalla tehottomuusongelmat ja vähentämällä päällekkäisiä prosesseja ja toimintatapoja. HR Plus tarjosi kokeneen konsultin HR Operations -tiimin interim HR-johtajaksi, joka vastasi 200 HR-ammattilaisen laajuisesta verkostosta. Yhdessä tiimin kanssa konsultti suunnitteli tehokkaamman ja skaalautuvamman HR-organisaation, joka kykenee sopeutumaan tuleviin muutoksiin.

Sari Mononen HR Plussasta pystyi aloittamaan muutaman viikon varoitusajalla, ja hän sai hyvin nopeasti otteen tiimistä ja meneillään olevista projekteista. Hän vei projektia eteenpäin hyvässä yhteistyössä kollegoidensa ja muiden sidosryhmien kanssa. Sarin asenne ja suoriutuminen saivat tiimiltä erittäin positiivista palautetta. Pidimme hänen lämmöstään, huumoristaan ja käytännönläheisyydestään. Sari avusti uuden HR Operations Directorin hakuprosessissa ja valinnassa sekä teki hallitun vastuunsiirron.

Suuri kansainvälinen yritys myi osan liiketoiminnastaan vuonna 2022. Tämän yhteydessä osa myydystä liiketoiminnasta, mukaan lukien noin 1000 työntekijää, jäi yritykseen ja integroitiin jäljelle jääneisiin liiketoiminta-alueisiin.

Samassa yhteydessä yrityksessä otettiin käyttöön globaali HR-tietojärjestelmä, jonka käyttöönotto jäljelle jääneille myydyn liiketoiminnan osille toteutettiin toisessa vaiheessa myyntiprosessin loppuunsaattamisen jälkeen.

HR Plus auttoi organisaatiota myynti- ja integraatioprosessin aikana tarjoamalla liiketoiminnan HR-tukea muutosvaiheessa. Tuki sisälsi:

  • globaalien henkilöstöprosessien kehittämistä ja toteuttamista HR-järjestelmän ulkopuolella myyntiprosessin aikana: suorituskyvyn ja tavoitteiden arviointi, tavoitteiden asettaminen, henkilökohtaiset kehityskeskustelut, tehtäväluokitus, palkkakatsaus ja rekrytointi
  • osallistumista integraation toteutukseen, mukaan lukien henkilötietojen hallinta, operatiivisen HR-mallin suunnittelu, muutosjohtaminen, tiedon siirto ja siirtymän hallinta
  • yleistä liiketoiminnan HR-tukea muutoksen aikana

Toisessa vaiheessa HR Plus toimi projektinjohtajana HR-järjestelmän käyttöönotossa jäljelle jääneille myydyn liiketoiminnan osille yhdessä sisäisen ja teknisen projektitiimin kanssa. Projekti sisälsi kokonaisvaltaisen projektinhallinnan, tietojen siirron ja hallinnan, maakohtaisten vaatimusten määrittelyn HR-järjestelmän kehitykselle, viestinnän, muutosjohtamisen ja koulutuksen koordinoinnin.

YTM-Industrial Oy on teknisten laitteiden, komponenttien ja järjestelmien myyntiin, suunnitteluun ja jälkipalveluihin erikoistunut yritys. Yhteistyömme käynnistyi HR-analyysillä, jonka tarkoituksena oli arvioida asiakkaan henkilöstökäytäntöjä ja henkilöstöjohtamista. Arviointi tehtiin haastattelemalla yrityksen johtoa ja esihenkilöitä sekä tutustumalla yhtiön henkilöstökäytäntöihin ja -ohjeistuksiin. Arvioinnin pohjalta laadimme raportin henkilöstöjohtamisen ja henkilöstökäytäntöjen vahvuuksista sekä kehittämisalueista toimenpidesuosituksineen ja esittelimme sen johtoryhmälle. Yhteisessä keskustelussa syntyi näkemys henkilöstöasioiden prioriteeteista ja kehityshankkeista. Tämän jälkeen yhteistyömme jatkui erilaisten HR-kysymysten parissa, kuten työaikakysymyksissä, henkilöstöoppaiden ja henkilöstösuunnitelmien päivittämisessä, palkkiojärjestelmän kehittämisessä sekä henkilöstöasioiden neuvontana.

Vahvasti kasvanut ja kansainvälistynyt Elematic Oyj halusi ulkopuolisen arvion yrityksen nykyisten henkilöstökäytäntöjensä arvioimiseksi sekä ehdotuksen johtamisen kehittämisen painopisteistä sekä mahdollisesta toteutuksesta. HR-analyysi toteutettiin materiaaleihin ja henkilöstökäytäntöihin tutustumalla sekä haastattelemalla joukkoa esihenkilöitä, johtoa sekä HR-asiantuntijoita niin Suomessa kuin kahdessa yksikössä ulkomailla. Loppuraporttina laadimme yhteenvedon henkilöstökäytäntöjen vahvuuksista, kehittämismahdollisuuksista sekä lyhyen että pidemmän aikavälin toimenpidesuosituksistamme.

Osana johtamisanalyysia, taustalle toteutettiin myös haastatteluja. Haastatteluja hyödynnettiin asiakkaan kanssa toteutetussa johtamistyöpajassa. Työpajassa työstettiin yrityksen strategiaan ja arvoihin sekä haastatteluihin pohjautuen ehdotus yrityksen johtamisen periaatteista. Loppuraporttina asiakkaalle tuotettiin ehdotus johtamisperiaatteiden vahvistamisesta ja jalkauttamisesta organisaatioon sekä osaksi eri henkilöstöjohtamisen prosesseja. Lisäksi haastatteluihin ja työpajaan pohjautuen asiakkaalle annettiin ehdotus johtamisen kehittämisohjelman sisällöstä sekä eri toteutustavoista.

Kansainvälinen organisaatio tilasi vuonna 2024 HR Plussalta tutkinnan koskien epäiltyä epäasiallista johtamista ja kiusaamista asiantuntijatiimissä. Projekti koostui kolmesta vaiheesta: tiedonkeruu, analyysi ja tulosten läpikäynti. Markus Taina aloitti tiedonkeruun materiaalien läpikäynnillä ja haastatteluilla suhteessa yrityksen sisäisiin ohjeistuksiin sekä paikalliseen lainsäädäntöön. Projektin edetessä luotiin yhteinen tilannekuva ja käytiin tarvittavia tarkentavia keskusteluja osapuolten välillä. Markus laati raportin, joka sisälsi annetun tiedon pohjalta tehdyn analyysin selvittäen, onko väitettyä toimintaa todistettavasti tapahtunut. Raportissa oli myös suosituksia HR-käytäntöjen parantamisesta. Tulokset käytiin läpi yrityksen edustajien ja HR-tiimin kanssa.

Interim HR -toimeksianto

Minna Koisti, HR Director at NCC Building Nordics, Finland

Syksyllä 2022 NCC Building Finlandin HR Business Partner lähti yrityksestä uusiin tehtäviin talon ulkopuolelle ja tarvitsimme nopealla aikataululla kokeneen liiketoimintalähtöisen HR-henkilön edistämään HR-hankkeita yhdessä liiketoiminnan kanssa. Syksyn aikana teimme liiketoiminnassa rakenteellisia muutoksia ja kävimme muutosneuvottelut Sarin tukemalla liiketoiminta-alueella. Sari otti vahvan roolin strategisesta henkilöstösuunnitteluprosessista Work Force Planningista ja omalla positiivisella sekä eteenpäin katsovalla näkemyksellisellä tyylillään edisti kaikkia HR-hankkeita hyvässä yhteistyössä liiketoiminnan ja HR-tiimin kanssa.

Sari sai erinomaista palautetta sekä HR-tiimiltä että liiketoiminnasta. Voin suositella Saria vaativiin HR-hankkeisiin, hän ottaa kokeneena HR-ammattilaisena nopealla aikataululla tehtävät ja kokonaisuudet haltuunsa. 

 

HR-tuki muutosneuvotteluissa

Asiantuntijaorganisaatio

Muutosneuvottelujen toteuttamisessa täytyy varmistaa, että ne toteutetaan työlainsäädännön mukaisesti, ihmisiä kunnioittavalla tavalla ja aidon vuorovaikutuksen mahdollistaen. Toimimme HR-tukena asiantuntijaorganisaatiolle, jonka täytyi käynnistää muutosneuvottelut henkilöstövähennyksineen. Laadimme heille prosessista etenemissuunnitelman sekä tarvittavat dokumentit. Olimme mukana sparraamassa prosessin kaikissa vaiheissa ja osallistuimme kokouksiin laatien niistä myös pöytäkirjat. Neuvotteluissa esitettiin paljon kysymyksiä, joihin toimitusjohtaja vastasi avoimesti ja kattavasti varmistaen näin muutosneuvottelujen aidon vuorovaikutuksen ja että neuvottelut käytiin rakentavassa hengessä.  

Palautteena asiakas kertoi, että: ”erityisesti Eijan huolellinen valmistautuminen erilaisine dokumentteineen tuli suureen tarpeeseen ja myös prosessin aikana ammattitaitoinen sparrailu antoi hyvää tukea parhaan mahdollisen lopputuloksen aikaansaamiseksi. Olin aloittanut yrityksen toimitusjohtajana vain muutamaa viikkoa aikaisemmin ja prosessi olisi voinut olla todella haastava ilman hyvää kumppania.” 

Elintarvikealan yritys tarvitsi nopealla aikataululla kokeneen lisäresurssin (Senior HR Advisor) People -organisaatioon. Yrityksessä oli käynnistetty HR-palvelumallin muutosprojekti, ja tavoitteena oli viedä projekti loppuun yhdessä yrityksen omien HR-ammattilaisten kanssa. Projektin keskiössä oli mm. palvelumallin kirkastaminen, uuden palvelumallin mukaisten tehtävien ja vastuiden määrittely, eri roolien välisten rajapintojen selkeyttäminen sekä muutoksen johtaminen.  Projekti saatiin maaliin sovitusti, ja uusi palvelumalli otettiin käyttöön.  

Yritys oli myös starttaamassa konsernitasoista Future of Work –projektia, jossa työn tulevaisuutta lähestyttiin sekä strategisesta että operatiivisesta näkökulmasta: Mitkä ovat pitkän tähtäimen murrokset työelämässä, ja mikä on yrityksen lähestyminen niihin? Miten suhtaudutaan työhön ja työskentelyyn pandemian jälkeen. HR Plus teki tähän projektiin taustakartoituksen, jossa näkemyksiä tulevaisuuden suunnaksi ja päätöksenteon pohjaksi kerättiin useasta eri kanavasta.

Tämä kahteen projektiin keskittynyt interim-toimeksianto kesti 4 kuukautta.